Bagian I
Esuk
kuwi dina Senin tanggal 13 Juli,minangka dina sepisanan bocah-bocah utawa
murid-murid anyar padha mlebu sekolah ana ing SMA N 1 Karang Anom sawise MOS
sasuwene seminggu. Sekolahan katon rame banget amarga ana kegiyatan rutin saben
dina Senin esuk,yaiku upacara bendhera,apa maneh Senin iki,bakal dirameake karo
bocah-bocah anyar mau. Upacara diwiwiti tabuh 07.00 WIB nganti kurang luwih tabuh
08.00 WIB. Kaya padatan upacara katindakake kanthi lancar lan hikmat.
Sawise upacara rampung,bocah-bocah
padha mlebu menyang kelase dhewe-dhewe. Amarga lagi sepisanan mlebu,mula ora
ana KBM,nanging wektu kuwi digunakake kanggo perkenalan luwih dhisik,perkenalan
kuwi ora mung murid karo murid,nanging gurune uga melu. Ana ing
kelas,bocah-bocah didhawuhi supaya maju siji-siji ngenalake awake dhewe marang
kanca-kancane kang padha-padha murid anyar ana ing SMA N 1 Karang Anom.
Tabuh 08.00 WIB,kelas X D duweni
jadwal pelajaran Matematika,nanging kaya kang wis diandharake dina kuwi ora ana
KBM nanging dinggo perkenalan. Kasunyatane menawa murid anyar kuwi akeh sing
padha isin-isin anggone ngomong,apa maneh ngomong ana ing ngarep kelas kang wis
mesthi digatekake marang kanca-kancane. Anggone padha ngomong uga ora bisa gancar,lantaran
isin kuwi mau.
“cah,amarga
dina iki minangka dina sepisanan kowe kabeh ngrasani dadi murid SMA N 1,mula
aku ora kepengin langsung nggagas pelajaran Matematika dhisik,nanging aku
kepengin kowe kabeh maju siji-siji ngenalake awakmu dhewe marang kanca-kancamu
kabeh.”
Dhawuhe
bu Erna minangka guru Matematika. Bocah-bocah langsung padha maju lan ngenalake
awake dhewe. Lah saiki tiba gilirane Cuplis kang maju ngenalake awake dhewe
marang kanca-kancane. Cuplis kuwi salah sijining murid anyar kang duweni
penyakit isinan banget. Dheweke katon cengar-cengir amarga bingung apa kang arep
diomongake ana ing ngarep. Nanging dheweke ora gelem kalah karo kanca-kanca
liyane, tembunge:
“sugeng
enjang kanca-kanca,tepangake jenengku Tara Sulistyana,nanging akrabe aku
diundang Cuplis karo kanca-kancaku lan keluargaku. Omah ku surokonto Wetan.”
Dumadakan kanca-kancane padha ngguyu sakseru-serune,kaya-kaya ana kang lucu lan
kudu digeguyu.
“Surokonto
Gag pake L ta?” ha ha ha. . . . tembunge salah sijining bocah lanang,arane Itak.
Dumadakan kelas dadi rame merga guyune bocah-bocah sak kelas,cuplis rumangsa
isin langsung abang pipine. Nanging dheweke ora duwe rasa serik karo
kanca-kancane lan tetep sumeh marang kanca-kanca kang wis gawe isin dheweke ing
ngarep kelas. Dheweke duweni kabiyasan ngomong nana nina sur,sur. . .mengkono
kuwi tandhane dheweke lagi seneng atine.
“itak,,ora
pareng matur kaya mengkono,ora apik. Ayo ndang salaman karo ulis,” ngendikane
bu Erna.
“Inggih
bu,kula nyuwun pangapunten. Plis aku
njaluk ngapura ya merga wis ngomong kang ora pantes diomongake.” Tembunge Itak
kanthi salaman karo cuplis.
“iya,ora
apa-apa kok tak,aku ya ora nesu. Aku ngerti menawa kowe mau guyonan.”wangsulane
Cuplis.
Ora
krasa wektu kanggo pelajaran Matematika wis rampung lan wis wayahe ngaso.
“nggih,,,amarga
wektune telas,mula cukup kanggo pepanggihan kang pertama iki. Mulai minggu
ngarep wis siap nampa pelajaran Matematika ta?” ngendikane bu erna.
“nggih
bu,siyaga. . .” bocah-bocah mangsuli kanthi bebarengan.
Bu
erna metu saka kelas,menyang kantor. Bocah-bocah uga padha metu. Ana kang jajan
menyang kantin,ana kang ngisis ana ing ngarep kelas,ana kang gojegan ana ing
sangisoring wit-witan ngarep kelas,uga ana kang ajeg ing njero kelas wae.
Cuplis kang dhasare isinan ya mung ajeg ing njero kelas,dheweke rumangsa minder
amarga bocah saka desa,mula mung lungguh lan ngoret-oret buku tulise.
Dumadakan
ana bocah telu kang mlaku nyedhaki Cuplis.
“hey
Plis,kok ora melu metu ta? Kenapa? Apa ora bosen neng njero kelas terus?”
tembunge Tutik,salah sijining bocah kang cacahe telu mau.
“emmm,,anu,,aku
isin mbak. Aku iki saka desa,apa bocah-bocah gelem kekancan karo aku?”
wangsulane Cuplis kanthi polos.
“halah,kok
ngomonge ngono ta Plis? Awake dhewe ki rak padha-padha manungsa ta? Yen sugih
orane kuwi ora dadi masalah kanggone aku lan kanca-kanca.
Wis ta sakiki kowe bareng aku wae piye? Iki hlo
ana Ika,Ani,lan aku dhewe Tutik.” Kandhane Tutik.
“oh,nggih
mbak,matur nuwun sanget mbak. Alhamdulilah ya Allah” cuplis katon trenyuh.
“wis
ta,aja ngundang aku mbak maneh,aku Tutik ,ayo ndang menyang kantin,aku wis luwe
merga mau isuk ora sarapan.” Kandhane tutik maneh,wusana bocah papat mau mlaku
menyang kantin.
Wektu
kanggo ngaso rampung,bocah-bocah mlebu kelas maneh sawise krungu bel tandha ngaso
wis entek. Pelajaran sabanjure yaiku Pendidikan Agama Islam,nanging merga dina
sepisanan mula gurune ora mlebu,bocah-bocahe didhawuhu bali gasik. Cuplis langsung
tumuju parkiran arep njupuk pit motor,dheweke metu saka kelas bareng tutik kang
mlaku dhewekan merga Ika lan Ani wis dipapag . Mula dheweke ngajaki Tutik bali
bareng.
“Tutik,kok
dhewekan? Ika karo Ani menyang ngendi?” pitakone Cuplis.
“iya
ki Plis,Ika lan Ani wis bali,dipapag
kok.”Tutik mangsuli.
“owalah,kowe
kabeh ora sakarah ta? Omahmu ngendi ta?” pitakone Cuplis maneh.
“iya,Ani
kuwi bocah Plantungan,yen Ika Tlangu,lan aku dhewe Kali Bogor.” Kandhane Tutik.
“oh,,yen
mengkono kowe sakarah karo aku,ayo awake dhewe bali bareng wae. Kabeneran aku
nggawa pit motor.” Kandhane Cuplis.
“wah,ora ngrepoti plis?” kandhane Tutik
isin-isin.
“ora,ora,wis
tenang wae. Ayo ndang.”cuplis nggandheng tangane Tutik menyang parkiran.
Wusana,bocah loro bali bareng. Sasuwene ing dalan padha omong-omong ngalor
ngidul supaya ora katon sepi.
Sawise tekan omahe tutik.
“oh,kene ta omahmu Tik. Wis ngerti
aku. Oh iya,yen aku dolan menyang omah,mu entuk ta?” pitakone Cuplis.
“iya,iki omahku,kaya ngene iki.
Wah,ya jelas entuk ta? Malah aku seneng yen ana kancane. Tutik mangsuli.
“hehehe,iya si. Yawis aku dakpamit
ya? Wis awan. Sumelang Ibu duka.” Cuplis pamit bali.
“iya Plis,ati-ati ya? Matur nuwun
hlo.” Tutik mangsuli.
‘iya,padha-padha Tik.
Ayo,assalamualaikum.” Cuplis nguripake pit motore.
“iya,waalaikumsalam” Tutik banjur
mlebu omah.
Kurang
luwih 30 menit,Cuplis wis tekan ngomah,bubar sekolah dheweke wis apal apa kang
kudu dilakoni. Keluargane Cuplis duweni kabiyasan,saben bubar maghrib banjur
padha ngumpul sak keluarga ana ing ruang santai. Bapakne ndangu:
“kepiye
ndug anggonmu mlebu sekolah kang sepisanan iki? Seneng ta?”
“nana nina sur,sur. . . hehe,inggih
pak,wis mesthi bae aku seneng. Dakkira kabeh bocah kutha kuwi ora gelem
kekancan karo bocah saka desa kaya aku iki,nanging ya isih ana bocah kang
apik,ora milih-milih anggone kekancan.” Wangsulane Cuplis.
“lah,ya
apik ta? Yen kowe bisa netepi solah bawa kang trep mesthi bakal duwe kanca
akeh,penting kowe ora gawe wong liya serik atine. Urip ana ing bebrayan kuwi
kudu duweni toleransi kang dhuwur. Mula,kowe kudu bisa netepi kuwi kabeh yen
arep kajen.” Dhawuhe bapak.
“inggih pak,dhawuhe bapak bakal tak
emut-emut terus.”
“yowis kana ndang maem,terus sinau
ya? Ora kena males-malesan.”
‘inggih pak.” Cuplis banjur maem lan
sinau ana kamar nganti ora sadhar yen dheweke turu merga saking semangate
sinau.
Jam 05.00 esuk, Cuplis wis
tangi,banjur subuhan lan siyaga umbah-umbah ana ing kolah. Kuwi wis dadi
kegiyatane Cuplis saben dinane. Sawise umbah-umbah dheweke banjur adus lan
tata-tata arep mangkat sekolah. Kurang luwih jam 06.30 dheweke mangkat sekolah.
Amarga dheweke ora ana kancane,mula dheweke marani tutik menyang omahe supaya
mangkat sekolah bareng. Bocah loro kuwi mangkat sekolah bareng lan katon rukun.
Tabuh 07.00 WIB pas,kalorone tekan sekolahan lan
langsung mlebu ana kelase,neng kana Ani lan Ika wis siyaga lungguh ana
bangkune. Ani lan Ika sebangku,mula Tutik
uga ngajak Cuplis
lungguh sebangku karo dheweke.
Cuplis
kuwi dhasare bocah pinter tur manutan,mula dheweke disenengi karo
kanca-kancane. Dina iki wiwit pelajaran kaya padatan. Sasuwene jam pelajaran dheweke anteng lan
nggatekake tenanan ora gojegan kaya bocah-bocah liyane.
“eh,kowe
Surokonto gag pake “L” kok sepaneng temen anggone nggatekake
pelajaran?’hahahah. . .”Itak
lan kanca sebangkune wiwit katon nakale.nanging
Cuplis tetep ora nggagas
omongane kanca-kancane lan nggatekake guru kang lagi mulang ana ing ngarep:
“he,kowe cah ndesa,gayamu kuwi ora
nguwati. Lagi dadi bocah saka desa
wae kok wis kemaki. Dijak ngomong karo kancane kok ya mung dijarke wae.”
Kandhane Itak sawise jam pelajran rampung.
“anu,,ya
ora ngono tak. Aku kuwi paling ora seneng yen aku lagi nggatekake banjur
diganggu. Aku kepengin dadi bocah pinter.” Cuplis mbela awake dhewe.
“halah! Songong lo!” kandhane Itak
nganggo gaya bocah kutha jaman saiki
Cuplis
mlongo amarga ora ngerti karepe Itak mau.
Tiba wayahe bali,bocah papat
kuwi,Ika,Tutik,Ani lan Cuplis pisah. Amarga arah omahe ora padha. Cuplis lan
Tutik tetep bareng. Ora mung mangkat nanging baline saka sekolahan,Tutik uga
bareng Cuplis,lan kuwi kadadeyan saben dina.
Kekancanan bocah loro kuwi katon apik
banget,nganti teka ing wong tuwane
dhewe-dhewe,mula Tutik lan cuplis wis dadi kaya sedulur cedhak.
Mundhak
dina,Cuplis katon mundhak pinter anggone sekolah. Dheweke pancen bocah
gemi,setiti lan ngati-ati. Prestasine neng sekolahan uga katon nggumunake. Bisa
katonton saka biji harian lan mid semester. Wong tuwane rumangsa mongkog lan
trenyuh banget sawise ngerti kahanan kuwi.
Ora
krasa tiba wayahe semesteran,kuwi tandhane bocah-bocah kudu sinau tenanan yen
arep munggah kelas kang luwih dhuwur. Cuplis tansaya mempeng anggone sinau.
Lagi ora semesteran wae anggone sinau wis mempeng apa maneh semesetran. Wis
mesthi dheweke bakaln nyiyagakake awake dhewe kepiye carane bisa nglewati
semesteran kuwi kanthi gancar lan mengkone bisa munggah ana ing kelas XI kang wis
mulai ana penjurusan. Dheweke nduweni gegayuhan mlebu jurusan IPS. Amarga
saking senenge karo pelajaran sosiologi.
Amarga
semesteran,mula murid sak kelas dipara dadi 2,lan papan kanggo semesterane ora
padha. Ndilalahe
papan semesterane Cuplis padha karo Tutik,awit
nomer absene ngisor ndhuwur antarane Cuplis lan Tutik,nanging
cuwane,dheweke tunggal ruagan karo Itak lan anggone lungguh jejeran nanging
beda kursi. Wis mesthi wae bakal dirusuhi terus. Dheweke ora rumangsa cilik
atine,tetep percaya yen dheweke isa ngatasi kuwi kabeh. Pelajaran kang
sepisanan ing tes iki Bahasa Indonesia.
Nalika
bocah-bocah wis padha siyaga ing panggone dhewe-dhewe lan pengawas wiwit mbagi soal tes.
“
eh,kowe bocah songong! Awas ya yen kowe dakundang ora nggagas. Pokoke aku nurun
kabeh jawabanmu.”anceme Itak
“e,e,iya iya. Gampang bisa diatur.
Nanging aku paling ora seneng yen aku lagi nggarap banjur diganggu. Awit iki
mengko aku lali apa kang arep dakisi ana ing lembar jawab. Hla yen ngono rak
malah ora bisa nuruni kowe ta?’kandhane Cuplis
“alah,,wis ora usah kokean alesan.
Ndang digarap. Yen nganti ana garapanku kang ora komplit awas kowe!” anceme
Itak maneh.
Cuplis
rumangsa gething,nanging tetep meneng lan anteng. Dheweke ngisi idhentitas kang
ana ing lembar jawab sinambi ngenteni bel tandha tes mulai. Ora suwi maneh pengawas
ngaturi uniga yen tes bisa
diwiwiti.
“nggih,ayo cah wis bisa diwiwiti anggon mu kabeh
nggarap soal semesteran.”
Bocah-bocah katon anteng lan padha
sepaneng anggone nggarap,amarga kuwi dina sepisanan semesteran ing SMA. Kurang
luwih 30 menit tes kalaksanakake. Itak wiwit ngrusuhi kanca-kancane.
“heh,Cuplis
aku nurun jawabanmu. Aku ora bias nggarap kabeh. Pitakonan-pitakonan iki mumeti
kabeh. Kene ndang cepet.” Kandhane Itak.
Nanging
Cuplis ora nggagas omongane Itak,dheweke lagi sibuk maca wacan kang angel
dingerteni tegese. Ngono kuei dumadakan Itak mbengok nganti pengawase mireng.
“woooo,,hla
dhasar bocah pelit. Titeni kowe mengko yen
bali.”
“tenang! ana apa iki? Ora rebut-ribut!”
pengawas ngaturi uninga.
Itak
mung nyengir amarga isin,nanging tetep wae ngrusuhi Cuplis kanthi swara kang
luwih alus.
“mengko dhisik ta ya? Kowe ora weruh
yen aku lagi maca?” kandhane Cuplis jengkel.
“oo,,kowe wani nantang aku bocah
ndesa!” Itak rumangsa ditantang.
“iya,iya iki jawaban ku.” Cuplis
menehi jawabane kanthi nyedhakake lembar jawabane ana ing sapinggiring papan
panggonane supaya Itak bisa niru jawabane. Mesthi wae Cuplis jengkel. Merga
keganggu,sawise Itak rampung anggone niru dheweke ngomong:
“he Itak,yen kepengin bisa nggarap kuwi sinahu ora ngrusuhi kancane
kang lagi nggarap. Niru ya entuk,nanging ora kudu kabeh ta?”
“wis,ora kokean ngomong. Wani-wanine
kowe nyeramahi aku.” Itak rumagsa trima marang
omongane Cuplis.
Bel
tandha enteke wektu nggarap wis muni,bocah-bocah banjur maju siji-siji
ngumpulake garapane lan metu sak ruangan banjur
bali menyang omahe dhewe-dhewe.
Tiba dina Sabtu,bocah-bocah seneng
banget,amarga dina pungkasan semesteran. Bocah-bocah katon kendel angggone
nggarap soal tes kuwi,nalika bel tandha rampunge wektu kanggo nggarap kabeh
padha sumringah sajak lega banget. Banjur padha ngumpulake hasil garapane
menyang meja pengawas ing ngarep kelas. Nanging bocah-bocah kelas XD ora
langsung bali menyang omahe dhewe-dhewe,malah padha mlebu menyang kelas,Cuplis
uga melu mlebu.
Cuplis krasa yen kanca-kancane sajak
ngematke dheweke terus,,kanthi ulat kang ora kepenak. Dumadakan Itak maju ana
ing ngarep kelas lan kandha supaya kanca-kancane padha lungguh ana ing
panggonane dhewe-dhewe.
“he,,kanca-kanca ku kabeh,ayo padha
lungguh menyang panggon mu dhewe-dhewe,ana kang prelu digarap ing kelas iki.”
Prentahe Itak.
Bocah-bocah
uga manut lungguh menyangpanggone dhewe-dhewe.
“ngene hlo cah,,iki sajake ing kelas
XD ana wong kang sok pengin dadi pahlawan. Mengkono kuwi gawe ati ku serik
banget,wani-wanine dheweke nyeramahi aku.” Kandhane Itak sajak
emosi,bocah-bocah liyane mung meneng pijer manut,amarga wedi karo Itak. Bareng
ora ana sing gantian ngomong,Itak banjur ngomong maneh:
“mesthine rak kowe kabeh penasaran
ta sapa wong kuwi? Daklangsungake bae,bocah kuwi arane Cuplis! Bocah kang
paling kemaki ing kelas iki.”
Wis
mesthi wae Cuplis ora karuwan rasane,isin,kepengin nangis,kepengin nesu,nanging
ora bisa dilakoni kabeh,dheweke mung meneng tanpa daya. Mripate wiwit
mbrambang,nanging tetep usaha tegar. Kanca-kanca liyane pating plongo merga
kaget,nanging sejatine bocah-bocah kuwi ngerti yen Cuplis dudu bocah kaya
mengkono.
“iki piye enake kon ngapa cah? Ayo
ndang maju rene kowe Plis!” prentahe Itak.
Cuplis
pijer manut,maju ana ing ngarepan kelas,dheweke krasa dheg-dhegan merga wedi
yen kanca-kancane percaya marang omongane Itak kang ora bener kuwi.
“wis,iki cah. . . delengna rupane.
Bocah kok kemaki baget. Ora gelem mbagi ilmune kanggo kancane sing ora bisa.
Malah nyeramahi aku. Ayo kowe sembah sungkem marang aku lan bocah-bocah kabeh!”
prentahe Itak kanthi jengkel
Cuplis manut,ngelakoni prentahe
Itak,dheweke sembah sungke marang bocah XD kabeh,kanca-kancane sajak ora
kepenak karo Culpis,merga padha ngerti yen Cuplis ora salah. Nanging
bocah-bocah uga wedi karo panganacame Itak.
Cuplis krasa diisin-isinake ing ngrepe kanca-kancane
kabeh. Dheweke rumangsa ora kuwat mbendung eluh kang kudune wis tumetes mau,banjur
dheweke menyang kolah nangis nganti atine lega,lan bali menyang kelas maneh.
Amarga wis ora kuwat anggone nandhang rasa isin,Cuplis
banjur bali menyang omahe,kamangka kanca-kancane isih ana ing njero kelas.
Sawise tekan ngomah dheweke nyoba mikir maneh,apa iya dheweke kaya kuwi? Kaya kang dikandhakake Itak marang kanca-kancane.
Senin esuke bocah-bocah padha melu
kegiyatan class meeting kang dianakake dening pengurus Osis,kabeh sejatine
padha melu senajan ta perwakilan saka kelase dhewe-dhewe. Sabanjure kadadeyan
kuwi,Cuplis dadi tansaya menengan,gaweane dhewekan. Kanca-kancane uga ora ana
sing wani nyedhaki,merga wedi yen digagas karo Itak. Cuplis uga ngerti kahanan
kang kaya mengkono kuwi,dhewekewis lila didohi kanca-kancane,dheweke uga ora
duwe rasa cubriya marang sapa bae.
Seminggu sawise semesteran lan wis bubar anggone Class
Meeting,wektune bocah-bocah padha nampa rapot,wong tuwane padha teka menyang
sekolahan kanggo njupuk rapot kuwi. Bocah-bocah katon sepaneng kabeh,nanging
sabubare wong tuwane wis padha nampa rapote kabeh bocah-bovah katon ayem,amarga
padha munggah kelas kabeh. Alhamdulilah Cuplis munggah ing kelas XI IPS kaya
kang dikarepake. Cuplis rumangsa seneng bijine apik-apik,lan saya seneng maneh
amarga wis ora bakal tunggal kelas maneh karo Itak.
Bagian II
Saiki Cuplis wis kelas XI kanthi jurusan IPS,dheweke
tunggal kelas maneh karo Ani,Ika,lan Tutik. Nanging apese,Itak uga melu tunggal
kelas karo dheweke. Cuplis ora rumangsa cilik atine,dheweke tetep kaya Cuplis
kang kelas X. Nanging tetep wae kadadeyan kuwi durung bisa dilalekake marang
Cuplis.
Kanca-kancane kang padha ngedohi
Cuplis,saiki wiwit akrab maneh. Merga saka sifate kang sabar lan ora
pilih-pilih anggone kekancan,mula dheweke disenengi marang kanca-kancane.
Nalika Cuplis nggolek lungguhan ing bangku ngarep,dumadakan Tutik teka.
“Plis,kowe lungguh bareng aku maneh
ya?” kandhane Tutik.
“iya Tik,aku pijer manut.”
Wangsulane Cuplis kanthi mbesengut.
“kenapa ta? Sajake kowe lagi akeh
pikiran? Ayo cerita marang aku,Ika,lan Tutik.” Kandhane Ani sajak mesakake
marang Cuplis,merga dheweke wis mudheng yen Cuplis isih mikir kadadeyan kang
gawe serik atine.
“eh,ora kok,aku lagi ora mikir
apa-apa. Aku ngelih ayo menyang kantin?” kandhane Cuplis. Bocah papat menyang
kantin bareng-bareng. Ana kantin kuwi ana Itak lan bocah lanang iyane. Cuplis
katon ciut atine,mula banjur ngajak pindhah ing kantin liyane. Kanca-kancane
pijer manut,jalaran wis mudheng yen Cuplis ora kepengin bareng karo Itak.
Sawise
tekan kantin Ika ngomong:
“Plis,wis ta? Anggepa Itak kuwi ora
ana. Anggep wae kowe ora tau duwe urusan karo dheweke,kabeh bocah uga wis
ngerti sejatine kaya apa Itak kuwi”
“iya ka,aku kepengin banget bisa
nglalikake kuwi kabeh. Nanging rasane abot banget,apa iya aku mengkono? Kaya
kang dikandhakake Itak marang kowe kabeh? Padhahal rak aku mung kepengin Itak
kuwi usaha,supaya pinter,ora nggantungake wong liya terus.” Wangsulane Cuplis.
“iya,aku ga paham maksud mu iku apik
Plis,nanging omongan mu ora bakal digagas karo Itak. Dheweke kuwi krasa yen
paling bener dhewe. Dadi ora susah kaget yen ngerti kelakuwane Itak kaya
mengkono.” Tutik nengahi.
“iya,dakcoba nglaliake yen mengkono.
Ayo ndang maem dhisik.” Kandhane Cuplis.
Sing padha maem wis rampung,mula
bocah papat kuwi mlebu menyang kelas maneh. Kahanan ing kelas XI wis beda
banget karo kahanan ing kelas X dhisik,bocah-bocahe kepenak,senajan ta isih ana
Itak. Nanging ing kelas XI iki Itak ora tau gawe gegeran,dheweke katon alim.
Kanca-kanca sak gerombolane wektu kelas X padha misah,ora nunggal kelas,mula
dheweke krasa ora ana kanca kanggo gegeran maneh. Ing saben dinane malah
dheweke katon sregep,wis gelem nggarap PR lan liya-liyane dhewe. Ora gumantung
marang kancane maneh.
Weruh babagan kang kaya mengkono kuwi Cuplis krasa
seneng,merga dheweke rumangsa kasil anggone nyadharake Itak. Kagete maneh wektu
bali sekolah dheweke ngomong supaya Cuplis ora bali dhisik. Lah,mengkono kuwi
Cuplis wis wedi banget. Dheweke wedi yen bakal diisin-isinke marang Itak maneh.
Ora kaya pamikire Cuplis jebul Itak malah nyedhali dheweke,kanthi ngomong:
“Plis,pangapurane ya? Aku wis sadhar
saiki. Yen dadi awak ku dhewe iku luwih apik. Yen ora ngrepoti liyan kuwi luwih
seneng. Kowe gelem ta ngapurani aku?”
Cuplis
mlongo,banjur ngomong :
“em,em,iya iya Tak,aku wis ngapurani
kowe kok tak. Kang kaya mengkono kuwi aja mbog baleni maneh ya? Wis aku wae
kang ngrasakake.”
“iya Plis,aku uga matur nuwun baget
marang kowe. Kowe wis bisa gawe sadhare aku. Bapak,ibu ku kuwi ngragati aku
tenanan,nanging aku malah gluwehan. Saiki aku janji,bakal dadi awak ku dhewe,ora bakal
ngrusuhi kanca-kanca ku kaeh. Kandhane Itak sajak gela.
“iya,iya. . .padha-padha Tak,wis ya?
Anggep wae ora ana masalah.” Kandhane Cuplis.
Kalorone
padha salaman lan sineksenan bocah-bocah sak kelas. Kabeh padha keplok tangan
amarga seneng weruh kalorone rukun.
Bubar kadadeyan kuwi Itak lan Cuplis
tansaya raket,nganti nggarap PR lan tugas-tugas wae bareng. Menyang ngendi wae
mesthi bareng,Itak wis beda karo Itak kang jaman kelas X dhisik. Wis katon
dewasa lan bijaksana. Malah merga saka pamikire kag wis luwih dewasa lan
bijaksana kuwi dheweke didadekake ketua kelas.
Ing kene,bocah loro kuwi krasa tansaya raket,lan sajake
kalorone duweni rasa kang padha. Padha-padha seneng lan sreg. Saka logate lan
solahe katon banget yen antarane Itak lan Cuplis kuwi seneng padha seneng.
Nanging kalorone ora ngaku yen ditakoni kanca-kancane. Padhahal wis katon cetha
wela-wela. Bocah-bocah uga ora kepengin meksa bocah loro kuwi ngakoni yen lagi
padha nandang katresnan.
Ora krasa setahun kuwi cepet
banget,kurang 2 minggu maneh bocah-bocah bakal ngancik ing kelas XII. Ana ing
saben dinane bocah-bocah katon adem,ayem lan tentrem tanpa masalah apa-apa.
Nganti mangsane ujian akhir semester lan kegiyatan tampa rapot maneh.
Bocah-bocah munggah kelas kabeh ing
kelas XII IPS. Bocah-bocahe ya mung wutuh kuwi-kuwi bae. Amarga ora diowahi
maneh. Bocah-bocah malah seneng amarga ora kudu sosialisasi maneh kaya dhisik
jalaran wis padha kenal uga akrab.
Bagian III
Dina
sepisanan mlebu ing kelas XII katon rame banget,bocah-bocahe uga sumringah
merga saking bungahe anggone munggah kelas. Swara guyu lan gojegane bocah-bocah
minangka pratandha yen lagi bungah banget. Apa maneh bocah-bocahe ora
diowahi,mula wis katon raket banget anggone kekancan lan gegojegan. Saya suwi
saya gayeng anggone guyon. Sing digagas ya ana bae,ora ana mandhege anggone
padha pacelathon.
Mata pelajaran kapisan
diwiwiti,bocah-bocah anteng ora ana sing gojeg maneh. Kabeh nggatekake guru
kang lagi ngendikan ana ing ngarep. Kahanan kaya mengkono kuwi dadi pratandha
yen bocah-bocah sadhar anggone wis kelas XII kang sedhelo maneh bakal nemoni
ujian. Kelas XII iku bakal krasa cepet banget,amarga wektune mung sithik,ora
ana setahun malah. Mula bocah-bocah padha sadar yen dheweke kudu ngowahi kabiyasan
kang ora becik kayata mbolos lan liya-liyane. Dadi bocah kelas XII iku sejatine
kudu tanggung jawab lan prihatin.
Mata pelajaran kang pisanan iku Basa
Jawa,kahanan kelas kang maune ayem tentrem dumadakan dadi geger lan kemruyek
kadya swara lemut kang ngiring. Jalaran Pak Joko,guru Basa Jawa ndhawuhi
bocah-bocah supaya gawe geguritan 1 saben bocah,lan diwaca maju ing ngarep
kelas siji mboko siji. Kamangka kudu diwaca dina iki uga.
“cah,mau wis dakterangake babagan
geguritan ta? Kowe kabeh uga wis padha ngerti ta apa kuwi geguriyan,carane gawe
geguritan,uga cara maca geguritan? Mula aku kepengin kowe kabeh saiki gawe
geguritan nganggo basa mu dhewe,ora kudu akeh lan dawa,nanging saben bocah
1,ora kena padha karo kancane.
Dakparingi
wektu 1 setengah jam kanggo gawe,banjur kokwaca siji-siji ing ngarep.”
‘ah. . . boten saget pak guru.”
Kandhane bocah-bocah bebarengan.
“He,kowe kabeh kan isih enom
ta? Mesthi wae pinter yeng gawe geguritan. Pamikir mu kabeh mesthi luwih pinter
tinimbang aku. Biyasane bocah enom kuwi seneng banget yen gawe tetembungan
nganggo tema percintaan. Ayo kowe kabeh mesthi bisa.”
Kanthi
rasa abot bocah-bocah nindakake dhawuhe Pak Joko.
“aduh,aduh,kepiye iki cah? Aku ora
bisa gawe geguritan.” Kandhane Ani sajak mumet.
“lah,ya padha yen mengkono an. Apa
maneh aku ta? Wong basa jawa wae akeh kang during tak ngerteni kok.” Sambunge
Ika.
“nana nina sur sur. Wis ta cah,dhewe
dadi murid kudu manut marang dhawuhe guru. Ayo ndang digarap supaya rampung.
Ayo,ayo awake dhewe mesthi bisa,aja nyerah dhisik.” Cuplis nyelani.
“alah,kowe pancen wisp inter
Plis,hla awake dhewe wae bingung anggone milih irah-irahan,apa maneh gawe
geguritane? Kamangka wektune mung 1 jam setengah.” Kandhane Tutik sajak
bingung.
“iya Plis,kowe wis bisa. Hla aku lan
bocah liyane bakal kangelan banget anggone ngolah basa. Kepiye iki?” Itak melu
ngangluh.
“he kowe kanca-kanca ku kabeh,ayo ta
sinau bareng-bareng. Aja mung pasrah. Yen awake dhewe muni ora bisa mengko
bakal ora bisa tenan,merga Otake dhewe kuwi terangsang karo pocapane dhewe kang
ngomong ora bisa mau,nanging yen awake dhewe yakin bisa,mesthi bisa tenan. Ayo
ta dicoba dhisik.” Cuplis nyemangati kanca-kancane.
Wusana
bocah-bocah manut marang kandhane cuplis,kabeh padha gawe geguritan senajan ta
isih ana kang tokan-takon bae. Nanging Cuplis mangsuli kanthi sabar. Wektu wis
entek 1 jam,nanging ana uga kang during dadi anggone gawe geguritan.
“ayo,wektune wis entek cah. Ndang
padha majuo siji-siji. Aku dakngerti karyamu kabeh.” Ngendikane Pak Joko.
“mangkih riyin Pak,kula dereng
rampung anggenipun damel.” Kandhane Itak.
“wis 1 jam iki hlo ya? Kok iseih
during dadi ta?” Pak guru nengahi.
“nana nina sur,sur. . kula sampun dados pak guru. Kula majeng nggih
pak?” kandhane Cuplis katon bungah banget.
“wah,wah,dene wis dadi kowe
Plis,ayto ndang maju. Kowe gawe gegutitan kanthi tema apa? Coba mreneya.”
Dhawuhe Pak Joko.
“he he he, kula damel geguritan
kanthi tema ingkang boten asing pak.” Kandhane Cuplis kanthi isin-isin.
“wo,hla. . . jebul cuplis lagi
nandhang asmara ta? Katitik saka geguritan mu iku plis.” Pak joko nggluweh.
“aduh,Pak guru sampun ta? Kula isin
pak. Pun lajengaken maos mawon nggih pak?” Cuplis meksa.
“ya,ya,ndang
diwaca. Pengin krungu aku. Cah,padha rungokna kanca mu kanga rep nggurit.”
Dhawuhe pak Joko.
Cuplis
wiwit nata awake dhewe,supaya anggone nggurit kaya apa kang dikarepake gurune.
Dheweke sibuk nata intonasi lan swarane. Kamangka rasa ndredheg ora bisa
kabendung,nanging dheweke nyoba tenang lan konsentrasi. Pungkasane Cuplis wiwit
maca geguritane.
Pepujan
ku. . .
Yen
mengko aku tiba,tulungana aku,
Obatana
tatu ku,elapana pipi ku kang kena tetesing eluh,
Yen
mripat ku wuta anggone nglakoni urip,
Tuntuna
aku,nganggo cahya setyamu,
Supaya
ora kesasar anggon ku mlaku,
Yen
aku duka,ajarana aku manggih bagya,
Yen
aku ora duwe daya,
Papaga
aku,aja mbok tinggalna,
Nanging
yen aku mati,
Aja
nganti eluhmu netes ing pipi,
Merga
aku ora bisa tangi,kanggo ngelapi eluh mu
Aja
sumelang aku ninggal awakmu,
Merga
aku ora bakal lunga saka atimu,
Nganti
awak mu dhewe kang njaluk,aku lunga saka atimu.
Sanalika
kabeh kang krungu geguritan mau padha ndomblong.ora kumecap lan ora kumedhep
babar pisan. Kabeh padha kagawa suwasana,padha gumun karo Cuplis kang lagi
nggurit. Nanging ora suwe keprungu keplok tangan kang rame banget saka
kanca-kancane lan Pak Joko,gurune.
“horeeeeeee! Cuplis hebaaat.”
Kandhane bocah-bocah.
“wah,mongkog tenan aku marang
sliramu Plis. Pinter tenan anggonmu gawe geguritan,tur anggonmu maca uga wis
apik banget. Yen mengkono kowe sesuk bisa dakdaftarake lomba nggurit ya,wani
ta?” dhawuhe pak Joko kanthi gumun lan bugah.
“aduh,niki rak mung kebenran mawon
pak. Dereng mesthi kula saget menang menawi ndherek lomba.” Kandhane cuplis ora
percaya dhiri.
“alah,ora. Aku yakin kowe bisa.
Dienteni kabare ya? Mengko dakomongake marang guru-guru liyane. Ooo iya,merga
wektune wis entek,mula nggurit iki dakterusake minggu ngarep ya? Kabeh kudu wis
sumadya maju.” Kandhane Pak joko kanthi metu saka kelas menyang kantor guru.
Bocah-bocah banjur nyedhak marang
lungguhane Cuplis. Dumadakan padha nggasaki cuplis kabeh. Itak uga melu nyedhak
ora gelem ketinggalan.
“he Plis,cuplis,kuwi geguritan
kanggo sapa ya? Kanggo Itah ta? hahahah
Ayo
ngaku.” Kanca-kancane padha nggluweh.
‘e,e. . . ray a? aja ngawur ta?
Cuplis mesam-mesem.
“alah? Wis katon kuwi saka esem mu
kang pahit madu,hahah.” Kanca-kancane saya nggasaki.
“apa
ta cah? Kok malah nggawa-nggawa jeneng ku?” Itak teka.
“wo hla iki bocahe teka,wis ta Tak
ora kesuwen. Ndang cepet ditembak selak disrubut liyane. Ha ha ha.” Kandhane
Gaga kanca tunggal kelas.
“waduh,kowe kabeh lagi padha ngimpi
ta cah? Yen daktembak mengko mati rak aku sing disalahke womg tuwane ta?” Itak
nggluweh.
“alah,kesuwen kowe Tak,ayo plis kowe
dadi pacar ku wae.” Kandhane Yogi
“e,e. . .ora bisa. . .Cuplis kuwi
kanggo aku.” Itak kecelposan anggone ngomong.
“hlaaaaa? Ngaku ta ? hahah. . . “
bocah-bocah rumangsa menang.
Krungu kaya mengkono kuwi Cuplis uga
melu ngguyu.
Dheweke
rumangsa bungah karo apa kang dikandhakake Itak mau. Dheweke uga ora bisa goroh
yen tresna marang Itak. Semana uga Itak,dheweke wis kadung tresna marang
Cuplis. Lan wis sineksenan kanca-kancane anggone dheweke keceplosan mau.
“tembak,tembak,tembak. . .”
bocah-bocah bengok-bengok.
“sssttt,,aja keseron ta cah? Isin
yen keprungu tangga kelas.” Kandhane Itak.
“ah,ora dadi masalah? Kenap Tak?
Kowe isinyen dirasani tangga kelas? Geng kok nandhang katresnan,ngono? Ha ha
ha. . .” selane Gaga
“ora ngono Ga,ya mung isin wae. He
he he.” Itak cengar-cengir.
“ndang cepet ditembung kuwi
Cuplis,bocah-bocah wis padha ngerti kok yen kowe kuwi seneng tenan marang
Cuplis,semana uga Cuplis marang kowe. Sarujuk pkoke.” Kandhane Gaga kanthi
lirih.
“ya,pengen ngono Ga. Ning aku wedi
mbok menawa ditampik.” Kandhane Itak lirih.
“wis ta percaya aku,ora bakal Cuplis
nampik kowe.” Kandhane Gaga.
Itak bingung kepriye carane ngomong
marang Cuplis kanthi kahanan bocah-bocah isih padha ngrubung lan terus
nggasaki. Nanging dheweke wani maju maneh bareng diomongi marang Gaga.
Dumadakan Itak ngomong:
“cah,tulung rungokna aku ya? Kowe
kabeh bakal dadi seksi ku.”
Bocah-bocah
sajak ora mudheng karo apa kang dikandhakake Itak mau,nanging bocah-bocah
meneng,ngrungokake kabeh.
“Plis,kowe ngerti ta sasuwene iki
aku mendhem rasa ku marang kowe? Mesthi bae dudu rasa kang biyasa. Aku ya
mudheng yen kowe uga duwe rasa kang padha kaya aku ta? Mula kowe gelem ora yen
dadi pacar ku? Aku janji neng nagrepe bocah-bocah. Aku bakal setiya,aku bakal
nuruti kabeh panjaluk mu,aku bakal nglakoni apa bae kanggo kowe.” Itak wiwit
nembung.
“ciyeeeeeee? Ihir,ihir,prikitiew.
Tampa,tampa,tampa.” Bocah-bocah padha nyuraki.
“cah,aja rame-rame ta?” kandhane
Itak.
“emmm,,anu. Aduh,kepiye ya? Aku
bingung. Ngene Tak,iya pancen dakakoni aku uga padha karo kowe. Aku pancen
duweni rasa kang luwih karo kowe dibandhing karo kanca liyane. Jujur wae ya?
Aku tresna karo kowe. Iya aku gelem dadi pacarmu.”
“asik,asik,ayo kembul bujana cah. .
.” kandhane bocah-bocah karo kelpok tangan sajak bungah lan marem banget krungu
apa kang dikandhakake marang Cuplis.
“ha ha ha,yes,yes,yes. . .nuwun ya
Plis.” Kandhane Itak.
“iya.” Cuplis mangsuli.
Merga wis awan lan mangsane
bali,mula bocah0bocah enggal-enggal bubar lan umbyung menyang parkiran.
Semana
uga Itak lan Cuplis,katon sumringah banget,jalaran dina iki kalorone resmi
pacaran. Kalorone bali bareng senajan ta ora tunggal pit motor. Itak bali karo
Gaga ewondene Cuplis bali karo tutik.
Ing dina candhake bocah-bocah katon
kendel anggone mangkat sekolah,jalaran uga melu seneng karo resmine Itak lan
Cuplis pacaran. Saben dinane bocah loro kuwi tansaya raket lan mesra. Disawang
uga nyenengake banget. Kajaba kuwi,Itak uga wis malih dadi Itak kang alim.
Dheweke rutin melu kegiyatan kang dianakake marang sekolahan,kayata
mujahadahan,sholat dhuha berjamaah,lan liya-liyane. PR lan tugas-tugas uga ora
tau numpuk,mesthi digarap bareng karo Cuplis. Prestasine uga mundhak,kuwi
tandhane Cuplis kasil anggone ngowahi Itak kang mbiyen ora kaya mengkono.
Nganti tiba ujian,kalorone isih
tetep raket. Malah tansaya katon nggatekake siji lan sijine. Cuplis lan Itak
podho-podho ngelingake yen wayahe sinahu,sholat,lan liya-liyane. Malah
bocah-bocah uga melu nggabung dadi kelompok sinahu kanggo ngadhepi ujian
nasiyonal. Amarga padha krasa ana kang prelu didandani anggone sinahu. Kelas
XII wis dudu wektu kanggo dolanan maneh,wis wayahe mikir urip. Bubar SMA mengko
bakal kerja utawa kuliah,iku kabeh miturut pribadhine dhewe-dhewe.
Cuplis lan Itak duweni gegayuhan
arep kuliah sawise lulus SMA,dheweke wis melu daftar SNMPTN jalur undhangan ing UNNES,dheweke kepengin
njupuk jurusan bahasa. Kang dadi pilihan utama yaiku jurusan Pendidikan
Bahasa Jawa,kaping pindho jurusan Pendidikan Bahasa inggris lan pungkasan
Pendidikan Bahasa Prancis.
Dene
kang dadi kepenginane,dheweke dadi guru Basa Jawa,merga saka kasenengane marang
Basa Jawa. Cuplis pancen saka jaman SD wis kerep dicekoki Basa Jawa,utamane
aksara Jawa. Mula dheweke seneng banget anggone nulis nganggo aksara Jawa.
Beda
karo cuplis kang kepengin dadi bocah FBS,Itak njupuk jurusan PJKR ana ing FIK.
Dheweke pancen seneng olah raga,amarga Bapake uga guru olah raga. Dene
pengumuman SNMPTN sedina sawise pengumuman UN.
UN diwiwiti esuk iki,kanthi mata
pelajaran Bahasa Indonesia. Bocah-bocah ora katon kaku,kabeh tenang,ora ana
kang kumecap maneh ngenteni pengawas mbagi soal lan LJK. Nanging mesthi wae
dheg-dhegan ing atine. Merga ujiyan iki kang bakal nentokake lulus lan orane
bocah-bocah.
“Plis,yen aku ora bisa tulung
direwangi ya?” kandhane kanca-kancane Cuplis padha nyeluki Cuplis kabeh.
“iya,iya. Gampang. Aku mesthi eling
kok marang kowe kabeh cah.” Cuplis mangsuli kanthi mesem.
Itak
katon anteng banget,ora geger kaya dhisik yen semesteran maneh. Dheweke wis
rumangsa siyaga anggone ngadhepi ujiyan iki. Merga wis disiyagakake bengine
kanthi cara sinahu lan donga marang Gusti Allah.
UN pisanan,katindakake kanthi lancer
lan ora ana kang ngangluh ana masalah. Dene dina candhake uga gancar anggone
bocah-bocah nggarap soal UN lan ora ana kecurangan sasuwene nggarap. Malah
mundhak dina mundhak yakin anggone mlangkah.
Nganti
tiba dina pungkasan UN bocah-bocah isih tetep sumringah sajak ora ana masalah
karo soal-soale.
Wusana UN wis pungkasan,bocah-bocah
prei sasuwene kurang luwih sewulan kanggo ngenteni pengumuman lan hasil kerjane
sasuwene 3 tahun ing SMA kuwi. Mesthi bae dheg-dhegan ora karuwan. Kamngka
sewula kuwi bakal krasa suwe yen ngenteni barang kang padha karo nyawane
bocah-bocah SMA N 1 Karang Anom. Kabeh padha donga-dinonga marang
sapadha-padha. Merga mung kuwi cara siji-sijine kang kudu ditindakake sawise
usaha.
Sewulan wis lewat,saiki wayahe
bocah-bocah padha ndredheg ngenteni hasil UN. Wong tuwane diundangi siji-siji
ing kelase dhewe-dhewe. Cuplis,Itak lan kanca-kancane podho meneng kabeh,ora
ana sing wani kumecap sak tembunga. Siji mboko siji jenege padha diceluki,lan
wong tuwane padha ngadhep marang wali kelas,banjur metu padha nggoleki
putra-putine lan mbukak amplop kang
kaisi dening tulisan lulus. Mengkono kuwi mlaku terus nganti tiba gilirane Cuplis.
Nalika jenenge diceluk,dheweke krasa anyes ing sakabehing awake. Nanging
dheweke tetep sabar lan konsentrasi,Bapake kang maju lan mbukak amplop kuwi,lan
amplop kuwi kaisi dening tulisan lulus uga.
Kepriye monkoge wong tuwane
Cuplis,Cuplis uga bungah banget merga hasil UN ora gawe cuwa atine. Ewondene
Itak lagi dheg-dhegan pisan,merga bapakne uga lagi mbukak amplop kang nemeb wae
diparingake marang wali kelas. Naging kabeh lulus. Bocah-bocah krasa marem lan
bungah banget. Mula kabeh guru lan bocah padha sujud syukur bebarengan ing
lapangan kang biyasa kanggo upacara.
Minangka rasa syukur,pihak saka
sekolahan nganakake syukuran bareng wengi iki. Kanthi kembul bujana lan
ingkungan. Mesthi bae wis padha lega,saiki wektune padha nerusake pamikire
dhewe-dhewe arep kuliah apa kerja.
Sedina sawise pengumuman UN,Cuplis
kudu bdredheg maneh jalaran nunggu pengumuman SNMPTN UNNES. Dheweke mantep yen
bakal ditampa ing UNNES. Mula optimis. Wayah jam 11 bengi Cuplis mbukak alamat
kang dingo nonton pengumuman SNMPTN undangan kuwi,nalika username lan password
dilebokake,kaya apa kagete. Cuplis ketampa ing UNNES kanthi jurusan Pendidikan
Bahasa dan Sastra Jawa.
Saking mongkoge,dheweke nganti
jingkrak-jingkrak ing kasur. Wong tuwane uga melu bungah ngerti kahanan kang kaya
mengkono kuwi. Semana uga Itak,dheweke uga ketampa ing UNNES kanthi jurusan
PJKR. Pungkasane Cuplis lan Itak kuliah ana ing UNNES.
PAMBUKA
Assalamu’alaikum
Wr. Wb.
Puji
syukur kula aturaken gunging panuwun dumateng:
1.
Allah SWT,ingkang sampun
kersa paring berkat,rahmat,saha inayahipun nalika kula wiwit nyerat buku punika
ngantos purna anggenipun nyerat.
2.
Ibu Prembayun Miji Lestari
minangka Dosen pengampu mata kuliah Menulis.
3.
Kanca-kanca ingkang sampun
paring panyemangat,pambiyantu uga panguda rasa. pramila kula minangka panyerat
saget ambabar buku kanthi irah-irahan “Tresna Ora Dinyana”punika.
Kula
nglenggana bilih buku punika kathah kirangipun,pramila panyuwun kula mugi
sampun kiranging pamengkunipun para nupiksa,jer sedaya kekirangan punika
sajatosipun inggih namung jejangkep menggahing pambudidaya.
Ing wusana sumangga nglajengaken lampah anggenipun
marsudi amrih lebeting kagunan kita ing babagan bahasa saha sastra Jawi,saengga
tetep lestari,kuncara lan ngrembaka hanjayeng bawana.
Nuwun,akhirul kalam,billahi taufik wal hidayah.
Wassalamu’alaikum Wr. Wb.
Semarang,
17 Juni 2012,
Panyerat
PRATELAN ISI BUKU
1.
Pambuka ............................................................... i
2.
Pratelan Isi Buku ............................................................... ii
3.
Tresna Ora Dinyana
3.1.
Bagian I ................................................................ 1
3.2.
Bagian II ................................................................ 14
3.3.
Bagian III ............................................................... 18
Riwayat Penulis
Sulistiyowati, mijil
wonten ing Kendal,Jawi Tengah,18 Maret 1993. Putri pambayun,anggadhahi rayi 2. Nate
sekolah wonten ing SD N 1 Surokonto wetan,lulus tahun 2005;SMP N 1 Sukorejo,lulus tahun 2008;SMA N 1
Sukorejo,lulus tahun 2011. Samenika tasih dados mahasiswi wonten ing Fakultas
Bahasa dan Seni,kanthi jurusan Pendidikan Bahasa lan Sastra Jawi,UNNES.
TRESNA ORA DINYANA
Rinacik dening
Sulistiyowati
No comments:
Post a Comment