Angele Kuwasa
sing Nguripi
Nalika ngadhepi Ki Ageng Mangir Wanabaya, Panembahan Senapati ngira manawa
kanthi utusan Pembayun minangka ‘’dom sumuriping banyu’’, perkarane bakal
rampung. Nyatane ora. Pembayun pancen kelakon mlebu ing tlatah Mangir. Pembayun
uga kelakon mikat atine wong lanang sing dianggep klilip tumrap Mataram. Jebul,
ora mung krenteg lanange Ki Ageng sing kepikat, nanging uga atine Pembayun.
Pembayun tresna marang mungsuh bebuyutane ramane. Pembayun kelakon dirasuk
dening Ki Ageng saengga ngandheg. Tekan semono, Pembayun banjur walaka manawa
dheweke temene putrane Panembahan Senapati. Ketang tresnane marang wong tuwa
lan guru lakine, Pembayun banjur mbujuk kakunge supaya sowan ing ngarsane
Panembahan Senapati. Angel kanggone Ki Ageng minangkani panyuwune garwane.
Minangka panguwasa Mangir, dheweke kudu istikomah marang adeg-adege,
merjuwangake laladan Mangir minangka bumi perdikan sing ora bisa direh dening
Mataram. Nanging minangka mantu, dheweke kudu nuduhake bekti marang maratuwa. Tumrap
Panembahan Senapati dhewe temene ora gampang anggone tumindak. Pancen, nalika
Wanabaya sumungkem ing pepadane, sirahe banjur dicandhak lan dibentusake ing
watu gilang, ngemasi sanalika. Nanging mutusake tumindak kaya mangkono, temene
ora gampang. Sadurunge, Panembahan rumangsa ewuh oya ing pambudi. Tata lair
Wanabaya iku mantu, nanging tata batin dheweke satru. Mula, jisime banjur
dipetak ing panggonan loro. Saperangan awak ing jero beteng minangka tandha yen
diakoni mantu, saperangan awak maneh dipetak ing jaba beteng minangka tandha
manawa kepriyea wae Wanabaya iku mungsuh.
Mesthi wae pilihan sing ditibakake dening Panembahan dudu sing kalebu
win-win solution. Merga ing kono ora ana siji-sijia sing menang. Pancen
Panembahan kasil numpes mbalelane Wanabaya, nanging kudu nganggo cara sing ora
bisa diarani gentle.
Malah cara sing dicakake iku banjur dadi tipik ‘’bujuk Mataram’’.
Pengayomane Brawijaya. Apa sing ditindakake dening Panembahan Senapati beda
banget karo sing dipilih dening Brwijaya. Pindhane segara, ratu Majapait iku
bisa nampa apa wae. Nalika para sunan kepingin nggiyarake agama anyar, sang
raja tetep paring kalodhangan, malah ajang jembar sanajan wis urip-ngrembaka
Hindhu lan Budha. Marang pasuwitane Kusen utawa Pecattandha, Brawijaya nampa,
kapara paring bumi Terung. Marang Kasan sing mengkone jejuluk Raden Patah,
nadyan wis disengkuyung dening para wali, Brawijaya tetep paring bumi
Glagahwangi. Nalika kabeh-kabeh sing direngkuh padha ngarepake Majapait, nalika
kabeh-kabeh tumindake kepetung bisa ngringkihake kawibawane, Brawijaya ora
banjur tumandang kanthi numpes reh-rehane.
Kabeh diaruh, kabeh direngkuh. Ora banjur dipithes, ora banjur digiles, senajan upama gelem bebasan suwe mijet wohing ranti. Ing astane Brawijaya, minangka ratu sing gung binathara, apa wae sing dikersakake mesthi kelakone.
Sebab apa? Sebab Brawijaya, manut ujaring kandha, kepengin netepi darmaning narendra kang ambeg adil paramarta, bisa agawe sing cedhak manglung sing adoh tumiyung. Panguwasa iku dudu sing bisane mung mateni, nanging kosok baline malah kudu bisa nguripi. Panguwasa utawa pemimpin, adhedhasar konsep ajaran astabrata, ing antarane kudu awatak srengenge. Srengenge pancen panas, kapara minangka sumbere panas. Nanging panas iku temene sumbere penguripan. Kanthi panase srengenge, gegodhongan bisa nindakake fungsine kanggo nganakake fotosintesis. Yen ora ana, mesthi wae proses sumebare saripati pangan sing disedhot lumantar oyod ora bakal lumaku kanthi sampurna.
Srengenge kanthi panas lan angete, bisa gawe awak sing sekawit rempuyungen katon giras-seger. Srengenge, kanthi sorot lan padhange, bisa gawe apa wae sing maone remeng-remeng utawa malah peteng ndhedhet, sanalika dadi padhang lan urip banjur katon cetha wela-wela. Ewasemono, kabeh kudu mawa takeran. Panas sing ngluwihi kekuwatane sing ditamani, ora marakake dadi urip nanging malah dadi gosong. Saka gosong mau banjur dadi alum, suwe-suwene mati.
Kabeh diaruh, kabeh direngkuh. Ora banjur dipithes, ora banjur digiles, senajan upama gelem bebasan suwe mijet wohing ranti. Ing astane Brawijaya, minangka ratu sing gung binathara, apa wae sing dikersakake mesthi kelakone.
Sebab apa? Sebab Brawijaya, manut ujaring kandha, kepengin netepi darmaning narendra kang ambeg adil paramarta, bisa agawe sing cedhak manglung sing adoh tumiyung. Panguwasa iku dudu sing bisane mung mateni, nanging kosok baline malah kudu bisa nguripi. Panguwasa utawa pemimpin, adhedhasar konsep ajaran astabrata, ing antarane kudu awatak srengenge. Srengenge pancen panas, kapara minangka sumbere panas. Nanging panas iku temene sumbere penguripan. Kanthi panase srengenge, gegodhongan bisa nindakake fungsine kanggo nganakake fotosintesis. Yen ora ana, mesthi wae proses sumebare saripati pangan sing disedhot lumantar oyod ora bakal lumaku kanthi sampurna.
Srengenge kanthi panas lan angete, bisa gawe awak sing sekawit rempuyungen katon giras-seger. Srengenge, kanthi sorot lan padhange, bisa gawe apa wae sing maone remeng-remeng utawa malah peteng ndhedhet, sanalika dadi padhang lan urip banjur katon cetha wela-wela. Ewasemono, kabeh kudu mawa takeran. Panas sing ngluwihi kekuwatane sing ditamani, ora marakake dadi urip nanging malah dadi gosong. Saka gosong mau banjur dadi alum, suwe-suwene mati.
Padhang sing ngluwihi saka dayane pandeleng, ora marakake apa-apa dadi
cetha nanging malah mblerengi. Yen mung blereng wae relatif ora apa-apa.
Nanging yen banjur ngliwati wates, bisa ngrusak mripat yen ora malah nyebabake
wuta. Kanthi mangkono, temene nguripi lan mateni iku tipis banget watese. Pecak
sing sekawit diarahake supaya bisa nguripi, sisip sembire ana kurang begjane,
malah mung gawe pepati. Mula, sakabehing pecak, sakehing tumindak kudu
linakonan kanthi kebak ing pangati-ati. Luwih-luwih nalika sing diayomi iku
potensial dadi mungsuh munggwing cangklakan.
Sanajan jangkepe astabrata iku ana wolu, saora-orane watak srengenge iku kudu enggal-enggap dijangkepi kanthi watak segara. Segara iku ora mung jembar tanpa wates, nanging uga duwe watak bisa nampa apa wae. Embuh resik embuh reged, embuh sangkrah embuh barang sing nduwe kerta aji, kabeh ditampa. Ora mbedak-mbedakake.
Sanajan jangkepe astabrata iku ana wolu, saora-orane watak srengenge iku kudu enggal-enggap dijangkepi kanthi watak segara. Segara iku ora mung jembar tanpa wates, nanging uga duwe watak bisa nampa apa wae. Embuh resik embuh reged, embuh sangkrah embuh barang sing nduwe kerta aji, kabeh ditampa. Ora mbedak-mbedakake.
Dadi panguwasa, minangka pengayoman, ora mung bisa mithes marang sing wis
ringkih, ora mung nguripi sing wis katon urip lan ngrembaka. Nanging, panguwasa
kudu gelem ngopeni apa utawa sapa wae.
Pancen ora gampang. Angel, apa maneh yen kabeh-kabeh sing dipimpin padha rebut bener, padha rebut eksis. Sanadyan mengkone, kanthi nglabuhi lan ngupakara sing dipimpin banjur ing wektu liya bisa dadi bumerang, ora apa-apa. Kuwi resikone dadi pengayoman. Yen ora, apa bedane karo wong dodolan, apa bedane karo sing pikirane mung waton mbathi! (by SM Jateng)
Pancen ora gampang. Angel, apa maneh yen kabeh-kabeh sing dipimpin padha rebut bener, padha rebut eksis. Sanadyan mengkone, kanthi nglabuhi lan ngupakara sing dipimpin banjur ing wektu liya bisa dadi bumerang, ora apa-apa. Kuwi resikone dadi pengayoman. Yen ora, apa bedane karo wong dodolan, apa bedane karo sing pikirane mung waton mbathi! (by SM Jateng)
No comments:
Post a Comment